Platooning, wat brengt de toekomst?

Platooning, wat brengt de toekomst?

De verkeersveiligheid is in Nederland over het algemeen goed. De cijfers zien er nóg beter uit wanneer de cijfers met andere landen vergeleken worden. Toch zijn er binnen het kader van verkeersveiligheid nog stappen te maken voor de Nederlandse transportsector.

 

In de afgelopen jaren zijn er meerdere veranderingen doorgevoerd. Deze veranderingen hadden één einddoel; het verbeteren van de verkeersveiligheid. Een treffend voorbeeld is bijvoorbeeld de balk aan de achterkant van een trailer, waardoor auto’s niet meer onder de trailer kunnen schuiven. Een ander voorbeeld is de wijziging in de tachograaf zoals deze enkele jaren geleden doorgevoerd is. Dankzij deze tachograaf is er meer controle op de rij- en rusttijden, waardoor chauffeurs fitter achter het stuur zitten. De laatste tijd wordt er binnen de transportwereld veelal gesproken over platooning. Maar, wat is dat exact en wat zijn de voordelen hiervan? Op die vragen geven wij antwoord in dit artikel!

 

Wat is platooning?

Als we de definitie van dit woord raadplegen, komen we uit op de volgende omschrijving: “Bij truck platooning rijdt een groep vrachtwagens achter elkaar. Dankzij nieuwe technologieën communiceren de vrachtwagens met elkaar, waardoor ze allemaal op dezelfde snelheid rijden. Zodra de voorste vrachtwagen af moet remmen, zullen de achterliggende vrachtwagens automatisch met dezelfde kracht afremmen.”

 

In feite is het dus het automatisch op afstand houden van verschillende vrachtwagens. Dankzij de nieuwe technologieën is dit mogelijk en de verwachting is dat dit in de toekomst alleen maar groter gaat worden. Dankzij platooning kunnen, naar verwachting, vele ongelukken voorkomen worden.

 

Wat zijn de voordelen hiervan?

Het belangrijkste voordeel is hierboven al genoemd; het voorkomen van ongelukken. Dankzij platooning zullen de vrachtwagens een stuk veiliger gaan rijden. Dat voorkomt veel gevaarlijke situaties op de weg en daaruit voortvloeiende ongelukken.

 

Een ander voordeel is dat het verkeer op de rechterbaan vloeiender wordt. De vrachtwagens hoeven niet continue af te remmen en op te trekken. Simpelweg doordat ze allemaal dezelfde snelheid en tussenliggende afstand hebben. De verwachting is derhalve dat platooning een positieve invloed op het fileleed in Nederland gaat hebben.

 

Voor de milieuactivisten is er ook een belangrijk voordeel; de vrachtwagens stoten minder CO2 uit. Dat heeft ook te maken met het feit dat de vrachtwagens minder vaak op hoeven te trekken. Dat heeft overigens niet alleen invloed op de CO2 uitstoot. De verwachting is ook dat het brandstofverbruik fors gaat dalen. De eerste onderzoeken laten een verwachte afname van 10% zien; dat zijn zeer indrukwekkende cijfers.

 

Het laatste voordeel heeft betrekking op heel Europa. De verwachting is namelijk dat platooning in heel Europa een ware hit gaat worden. De vrachtwagenfabrikanten zijn namelijk groot voorstander van deze techniek. Zodra alle vrachtwagenfabrikanten de platooning technologieën standaard in bouwt, zullen alle landen in Europa veiliger worden.